Robootika Maardu Gümnaasiumis

Image

Konstruktorid ja robotid on tänapäeva haridusasutuste jaoks asendamatud vahendid. Pedagoogikas on robootika huvitav selle poolest, et olles üles ehitatud integreeritud põhimõtetele, ühendab see mängu, programmeerimise ja eksperimenteerimise elemente. Mängud roboti või konstruktoriga aitavad lapsel pärismaailma tundma õppida ja selles orienteeruda.

Kuidas muuta tehniline tegevus laste jaoks tõeliselt atraktiivseks, arendavaks, kaasaegseks ja huvitavaks – see oli ülesanne, mis seisis meie kooli õpetajate ees. Otsustasime selle ülesande lahendada, kasutades oma pedagoogilises tegevuses robootika- ja programmeerimistundide ideid, mis põhinevad Lego „Õpi õppima“ ja Lego Wedo2.0 konstruktoritel ja robotitel Bee-Bot, Blue-Bot, OzobotBit ja CodeyRocky ning Scratch Jr (algkooli jaoks) ja Scratch (keskkooli jaoks) programmi ja võimaluste tundmaõppimisel, ning Lego Spike Prime mudelite konstrueerimisel. Maardu Gümnaasiumis organiseeriti õpetaja Žanna Otšeretnjuki juhendamisel robootikaring „Noor tehnik“, milles osaleb hetkel üle 50 2.–5. klassi õpilase, tunnid toimuvad ka kõigile esimese klassi õpilastele. Ja lastele meeldivad need tunnid väga. Iga õpilane on varustatud tahvelarvuti, vajaliku roboti ja programmiga, mis võimaldab loovalt mõelda ning näidata kõiki oma oskusi ja loomingulisi võimeid.

Tunnis panevad noored tehnikud kokku Lego Wedo2.0 intelligentseid roboteid, mis tutvustavad õpilastele konstrueerimise ja modelleerimise põhitõdesid, laiendaKonstruktorid ja robotid on tänapäeva haridusasutuste jaoks asendamatud vahendid. Pedagoogikas on robootika huvitav selle poolest, et olles üles ehitatud integreeritud põhimõtetele, ühendab see mängu, programmeerimise ja eksperimenteerimise elemente. Mängud roboti või konstruktoriga aitavad lapsel pärismaailma tundma õppida ja selles orienteeruda. vad teadmisi konstruktsioonide, mehhanismide ja masinate põhiomaduste kohta; arendavad oskust probleemsetele situatsioonidele loovalt läheneda; arendavad õpilaste kognitiivset huvi ja mõtlemist. Robotid Bee-Bot ja Blue-Bot õpetavad meie esimese klassi õpilastele lihtsa programmeerimise ja meeskonnatöö põhitõdesid. Keerukamad robotid OzobotBit ja CodeyRocky õpetavad järjestamist, programmeerimist, programmide koostamist ning toimingute ja ülesannete sooritamise järjekorda. Lego Wedo2.0 ja Lego Spike Prime konstruktorite ülesannete komplekt võimaldab õpilastel töötada noorte teadlaste, inseneride, matemaatikute ja isegi kirjanikena, pakkudes juhiseid, tööriistu ja ülesandeid interdistsiplinaarsete projektide jaoks.

Töötades nende „mänguasjadega“ individuaalselt, paaris või meeskonnas saavad 1.–5. klassi õpilased õppida kokku panema ja programmeerima lihtsatest konstruktsioonidest kuni keerukateni, läbi viima uuringuid, koostama seletusi ja arutama ideid, mis nende robotitega töötades tekivad.

Põhikoolis õpivad meie õpilased Scratchis programmeerimise põhitõdesid ja tundide tsükli lõpus võivad nad juba luua oma väikese multifilm.

Õpilased panevad kokku ja programmeerivad töötavaid mudeleid ning kasutavad neid seejärel ülesannete sooritamiseks, mis on põhiliselt loodusteaduste, tehnoloogia, matemaatika ja kõne arendamise kursuste harjutused.

Kogu töö laste jaoks uue konstruktori või robotiga saab korraldada ühe suure õppetööna, mille käigus lapsed, saanud osade komplektiga või robotiga karbi, hakkavad uurima, proovivad luua esimesi liikuvaid mehhanisme, õpivad programmeerima nende liikumist, kirjutavad ise programme, märkavad kiiruse ja liikumissuuna sõltuvust hammasrataste läbimõõdust ja nende ühendustest, soovitavad liikumise muutmise võimalusi, katsetades oma ideid. Oluline on korraldada tunnid konstruktori või robotiga nii, et lapsed ise avastaksid uusi seaduspärasusi, üllatuksid iga kord uue avastuse üle ja tunneksid rõõmu, et nad on selle ise avastanud!

Kui lapsed panevad kokku mudeli või programmi, katsetavad nad seda. Ja me ei kiirusta seda lahti võtma. Iga uus mudel ja programm on uurimisobjekt! Hakkame katsetama, modifitseerime mudeli või roboti käitumist, muutes selle konstruktsiooni ja programmiplokke, katsetame plokkide ja rihmaratastega, vahetame hammasrattaid, jälgime uusi liikumismehhanisme ja nende sõltuvust, rõõmustame uute avastuste üle!

Robootika õpetab meeskonnatöö oskusi – see on fakt ja sealjuures pedagoogiliselt kasulik. Robootikatundides omandatud oskused ja tööülesannete jaotusest tulenev isikliku vastutuse tunne on vajalikud kogu elu jooksul.

Ringi töö toimub klassiruumis number 309, juhendajaks on Zhanna Ocheretnjuk.

P.S. Samuti osalevad meie parimad õpilased robootikaolümpiaadidel Eestis.

 

Zhanna Ocheretniuk, Maardu Gümnaasiumi matemaatika ja robootika õpetaja